Wiele osób borykających się z nadwagą marzy o
diecie cud, która zagwarantuje im szybkie efekty w bardzo krótkim czasie. Takie
rozwiązanie oferuje właśnie Dieta Dukana!
Dlaczego więc tak wielu naukowców krytykuje tę dietę, a większość
dietetyków stanowczo jej odradza?

Dieta Dukana polega na dostarczaniu do
organizmu białka w bardzo dużych ilościach, przy jednoczesnym ograniczeniu
tłuszczy i węglowodanów. Dieta podzielona jest na 4 etapy:
Faza uderzeniowa – trwa of 5 do 10 dni –
opiera się na spożywaniu głównie produktów wysokobiałkowych ( jajka, ryby,
drób, odtłuszczony nabiał). Nie wymaga zmniejszania porcji posiłków, a jedynie
spożywania określonych produktów. Powoduje błyskawiczną utratę kilogramów.
Faza równowagi – trwa do momentu osiągnięcia
wymarzonej wagi – do jadłospisu dodajemy niektóre warzywa, które spożywamy
naprzemiennie z białkami (schemat 1/1, czyli 1 dzień proteiny, kolejny dzień
proteiny + warzywa).
Faza utrwalania – trwa w zależności od ilości
zrzuconych kilogramów (na 1 kg przypada 10 dni fazy utrwalania) – ukierunkowana
jest na utrzymanie dotychczasowych rezultatów przy wprowadzaniu nowych
produktów (w ograniczonych ilościach).
Faza stabilizacji – trwa nawet do końca życia
– w tej fazie należy kontrolować wagę, pamiętać o jedzeniu śniadań bogatych w
nabiał i nie dopuszczać do złych nawyków żywieniowych. Raz w tygodniu należy
przez cały dzień spożywać jedynie produkty wysokobiałkowe (jak w fazie I).
A przecież jak wiadomo, fundamentem
osiągnięcia i następnie utrzymania optymalnej wagi jest zbilansowana dieta oraz
prawidłowo skomponowany jadłospis. Dzięki temu mamy pewność, że po posiłkach
będziemy syci, do organizmu zostaną dostarczone wszystkie niezbędne składniki
odżywcze, a waga będzie spadać w odpowiednim
tempie. Osiągnięcie wymarzonej sylwetki wymaga bardzo dużo czasu, cierpliwości
i mnóstwo silnej woli. Jest to jednak proces, który zagwarantuje Ci długotrwałe
efekty przy zachowaniu zdrowia (a może nawet wpłynie na jego poprawę).
„Nie rezygnuj z celu tylko dlatego, że wymaga
on czasu.
Czas i tak upłynie.”
Nie zawsze byłam szczupła, też miałam problem
z nadwagą. Zanim jednak mnie olśniło i zrozumiałam co powinnam zrobić, żeby
schudnąć – przetestowałam dietę dr Dukana. Owszem, efekt zobaczyłam bardzo
szybko. Już po trzech tygodniach waga pokazywała -5kg. Jednak po tym czasie nie
mogłam już patrzeć w kółko na te same produkty, czułam się osłabiona i nie
miałam na nic siły. Zrezygnowałam z diety, a kilogramy zaczęły powoli wracać.
Dopiero, gdy zaczęłam ćwiczyć, racjonalnie się odżywiać i dostarczać do organizmu wszystkie składniki potrzebne do jego prawidłowego funkcjonowania, osiągnęłam efekty o jakich
marzyłam. Ale co ważniejsze, odzyskałam siłę i zachowałam dobre zdrowie.
Zanim więc zdecydujesz się na zastosowanie
diety proteinowej, zapoznaj się z ewentualnymi skutkami ubocznymi, które mogą
znacząco odbić się na twoim zdrowiu:
– bóle głowy,
– bóle brzucha, a czasem nudności czy wymioty,
– osłabienie i senność,
– przewlekłe zaparcia,
– efekt jojo (przerwanie diety zazwyczaj
powoduje powrót do poprzedniej wagi),
– zakwaszenie organizmu i postęp osteoporozy,
– kamica nerkowa i kamica pęcherzyka
żółciowego,
– niewydolność nerek,
– niewydolność wątroby,
– podwyższone ciśnienie tętnicze krwi,
– dna moczanowa,
– zwiększone ryzyko zawału serca lub udaru,
– niedobór witamin, składników mineralnych i
błonnika.
„Nie przytyłaś przez jedną noc. 
Nie licz na to, że schudniesz w jeden dzień.”

Podobne posty:

7 Replies to “Dieta Dukana i jej skutki uboczne”

  1. Ostatnie zdanie- bardzo ważne i na miejscu :D Warto o tym pamiętać i nie dać się zwariować, czy odchudzaniu. Wszystko należy robić z głową. Ja na Dukanie nigdy nie byłam. Wolę raczej zbilansowane odżywianie i ruch :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Inline
Inline